LaHBE members

Researchers

 


LaHBE CoordinatorMariaElice Foto Sergio Matioli site

Associated Prof. Maria Elice de Brzezinski Prestes

Department of Genetics and Evolutionary Biology of the Institute of Biosciences, University of Sao Paulo (USP), Brazil, since 2008.

Curriculum vitae
Academia.edu
Phone: +55 (11) 3091-7586  
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.


GerdaMaisaJensen Foto Maria Leonor Calasans Ph.D. Gerda Maisa Jensen

Gerda has interest in the development and application of different episodes of the history of biology in teaching, as well as in teacher education.

 

 

 

Publications:

JENSEN, Gerda M.; PRESTES, Maria Elice B. Darwin’s Discussion on the Origin of Fish Electric Organs: A Pedagogical Intervention in the Youth and Adult Education. pp. -147, in OLIVEIRA, Alandeom W.; COOK, Kristin. Evolution Education and the Rise of the Creationist Movement in Brazil. London: Lexington Books, 2019. ISBN: 978-1-7936-0148-3 (cloth), 978-1-7936-0149-0 (electronic). [Compre aqui]

JENSEN, Gerda Maisa; PRESTES, Maria Elice Brzezinski. Regnier de Graaf e a descoberta dos "ovos" femininos. Boletim de História e Filosofia da Biologia, v. 5, n. 4, p. 15-20, 2011. [pdf]

JENSEN, Gerda Maisa; PRESTES, Maria Elice Brzezinski. As pesquisas de Lazzaro Spallanzani sobre o fenômeno de entorpecimento e dor causado pelos torpedos. Filosofia e História da Biologia, v. 6, n. 2, p. 227-250, 2011. [pdf]

PRESTES, Maria Elice Brzezinski; JENSEN, Gerda Maisa. Lazzaro Spallanzani e o debate sobre a ocorrência de fósseis de organismos marinhos sobre as montanhas (2). Boletim de História e Filosofia da Biologia, v. 4, n. 1, p. 6-9, mar. 2010. [pdf]
PRESTES, Maria Elice Brzezinski; JENSEN, Gerda Maisa. Lazzaro Spallanzani e o debate sobre a ocorrência de fósseis de organismos marinhos sobre as montanhas (1). Boletim de História e Filosofia da Biologia, v. 3, n. 4, p. 4-8, dez. 2009. [pdf]
PRESTES, Maria Elice Brzezinski; OLIVEIRA, Patrícia P.; JENSEN, Gerda Maisa. As origens da classificação de plantas de Carl von Linné no ensino de biologia. Filosofia e História da Biologia, v. 4, p. 101-137, 2009. [pdf]
JENSEN, Gerda Maisa; PRESTES, Maria Elice Brzezinski. Experimentos de Lazzaro Spallanzani com um "instrumento minerográfico": como testar alegada habilidade de uma pessoa detectar depósitos de metais e água subterrânea? Filosofia e História da Biologia, v. 3, p. 157-177, 2008. [pdf]


SimoneSendin foto1

 

Ph.D. Professor Simone Sendin Moreira Guimarães

Federal University of Goias, UFG.

USP Collaborating Researcher Program, 2021-2022.

Project: The modes of interpretation of living phenomena in the 18th and 19th centuries: the historical development of the dialectic pair Vida-Morte and their contributions to teacher education.

 

 

 

Main publications:

 

 

 

 

 


Students


PhD Student Anderson Ricardo Carlos

Research Project: “The evolutionary perspective in the work of João Batista de Lacerda (1846-1915)
and its connection with social Darwinism:

Reception of evolutionary theory in Brazil as a theme for teacher training

Graduate Program Interunities of Science Education, USP


 Christine Ph.D. student Christine Janczur
Academia eduResearch GateOrcid

Project of research:
Original sources of the history of science in the teaching of biology:
commented translation of parts II and III of the book
Introduction à l'étude de la médecine expérimental (1865), by Claude Bernard

   

Publications:

JANCZUR, Christine. Resenha de artigo: A tradução de textos científicos históricos e sua dependência de conhecimentos multidisciplinares. Boletim de História e Filosofia da Biologia, 13 (1): 14-17, mar. 2019. [pdf]

JANCZUR, Christine. O experimento do fígado lavado de Claude Bernard. Boletim de História e Filosofia da Biologia, 12 (2): 11-19, jun. 2018. [pdf]

JANCZUR, Christine; PRESTES, Maria Elice B. Reflexões de Claude Bernard sobre o lugar da fisiologia experimental no debate vitalismo versus materialismo. Boletim de História e Filosofia da Biologia, v. 11, n. 3, 4-10, set. 2017. [pdf]

JANCZUR, Christine. A contribuição de Prévost e Dumas para a compreensão do papel dos "animálculos do sêmen" no processo de fecundação. Boletim de História e Filosofia da Biologia, v. 10, n. 3, 9-16, set. 2016. [pdf]

ZAVAGLIA, Adriana; RENARD, Carla M. C.; JANCZUR, Christine. A tradução comentada em contexto acadêmico:
reflexões iniciais e exemplos de um gênero textual em construção. Aletria, v. 25, p. 331-352, 2015.  [pdf]

JANCZUR, Christine; ZAVAGLIA, Adriana; HADDAD, Hamilton; PRESTES, Maria Elice B. Claude Bernard e a constância do “meio interno”. Filosofia e História da Biologia, v. 8, n. 3, Fascículo especial: Fontes Primárias da História da Biologia, 381-393, dez. 2013. [pdf]


  M.S. student Giuliana Uchôa Carrieri Giuliana Uchoa Carrieri 2 red

Research project:
"The observation of animals throughout the history of biology:

The description of snakes as a case study for contextual science teaching ".

Graduate Program Interunities of Science Education, USP.

Giuliana teaches elementary school Sciences at Móbile,
a private school of the city of São Paulo.

Publications:

CARRIERI, Giuliana; PRESTES, Maria Elice. A observação e a experiência com animais: transformações do olhar sobre a serpente,
da Antiguidade ao Período Moderno. Pp. 99-115, in: COELHO, Ricardo L.; FARIA, Cláudio; VALENTE, Bianor; MAURÍCIO, Paulo (eds.).
History and Philosophy of Science in Science Teaching Proceedings: Lisbon 2019. Düren: Shaker Verlag, 2020. [Compre aqui]


Bruno Fancio Lima

Formado em Biologia (bacharelado e licenciatura) pelo Instituto de Biociências da USP.

Áreas de interesse: história do conceito e das ideias de evolução dos seres vivos e a concepção e aceitação dessas ideias em estudantes da rede pública de ensino, principalmente aqueles matriculados na EJA (Educação de Jovens e Adultos).

Atua como professor de ciências na rede municipal de ensino da cidade de São Paulo.


Alana Adler de Oliveira - Scientific Research

Undergraduate Research Project (Research in Biology):

The role of the fossil record in the development of Charles Darwin's evolutionary thinking:
Diachronic analysis of 'Transmutations Notebooks' (1837 and 1839).

Undergraduate Student of Biological Sciences. Instituto de Biociências, Universidade de São Paulo. Bolsa PUB - 2020 a 2021.


Pedro de Barros Vidal - Scientific Research

Undergraduate Research Project (Research in Biology)

Shifts in the distinction between Lamarck and Darwin's evolutionary theories after reading classical texts.

Undergraduate Student of Biological Sciences. Instituto de Biociências, Universidade de São Paulo - Dezembro de 2020.


Stefani Pires Caldeira

Iniciação científica em História da Biologia e Ensino.

Graduanda em Ciências Biológicas. Instituto de Biociências, Universidade de São Paulo.


 Participants

FilipeFariaBercot 

  

 

 

 

Publicações:

BERÇOT, Filipe Faria; CORTEZ, Eduardo; PRESTES, Maria Elice de Brzezinski. Abraham Trembley (1710-1784) and the Creature that defies Classification: Nature of Science and Inquiry through a Historical Narrative. Pp. 161-190, in: PRESTES, Maria Elice de Brzezinski; SILVA, Cibelle C. (Orgs.). Teaching science with context: Historical, Philosophical, Sociological Approaches. Dordrecht: Springer, 2018. ISBN 978-3-319-74035-5. [Compre aqui]

BERÇOT, Filipe F.; PRESTES, Maria Elice B. O enigma do pulgão. Pp. 1-15, in: MOURA, Breno Arsioli; FORATO, Thais Cyrino de Mello (Orgs.). Histórias das ciências, epistemologia, gênero e arte: ensaios para a formação de professores. São Paulo: UFABC, 2017[Compre aqui]

BERÇOT, Filipe F.; PRESTES, Maria Elice B. Abraham Trembley (1710-1784) e a criatura que desafiou a classificação. Boletim de História e Filosofia da Biologia, v. 10, n. 4, 7-22, dez. 2016. [pdf]


Joao Durbano Ph.D. João Paulo Di Monaco Durbano

João Paulo has interest in research on the application of the history of biology in Science and Biology teaching, in secondary and higher education, focusing on aspects of Nature of Science (NdC), that is, including contents and discussion about the construction of scientific knowledge.

João Paulo develops his research with the Group of History and Theory of Biology, led by Profa. Dr. Lilian Al-Chueyr Pereira Martins, at USP-RP.

Publications:

DURBANO, João Paulo Di Monaco. A Natureza da Ciência: Importância, pesquisa e introdução. Curitiba: Prismas, 2015. [Compre aqui]

DURBANO, João Paulo Di Monaco; CARVALHO, Eduardo C.; PRESTES, Maria Elice B. Controvérsias Científicas como recurso para avaliar a percepção sobre o papel da subjetividade na Ciência. Revista da SBEnBio – Associação Brasileira de Ensino de Biologia, v. 1, n. 8, 122-134, 2013. [Pdf]

DURBANO, João Paulo Di M.; PRESTES, Maria Elice Brzezinski. Comparação das ferramentas VNOS-C e VOSE para obtenção de concepções de alunos do IB/USP acerca da Natureza da Ciência. Pp. 229-244, in: SILVA, Cibelle C.; SILVA, Cibelle C.; PRESTES, Maria Elice B. Aprendendo ciência e sobre sua natureza: abordagens históricas e filosóficas. São Carlos: Tipographia, 2013. ISBN 978-85-66568-01-1. [pdf]


Natalia Abdalla Martins M.S. student Natália Abdalla Martins

 

 

Natália teaches Sciences for middle school students
at
a public school of the municipality of São Paulo.

 

Publications:

 

MARTINS, Natália Abdalla; PRESTES, Maria Elice Brzezinski. George Newport's contribution (1803-1854) to the elucidation of the role of male semen components in animal reproduction. Khronos, Journal of History of Science, n. 5, p. 58-72, 2018. [pdf]


M.S. Carolina Perozzi Guedes de Azevedo

Carolina teaches Sciences in 7th grade at Escola Móbile, a private elementary school in the south of the city of São Paulo

She also teaches Sciences, in 8th grade, and Biology, in the junior and senior classes of High School at
Colégio Augusto Laranja,
a private school in the south of the city of São Paulo.


Me. Tiago Guimarães Inêz

Tiago interest of research is on the Nature of Science (NdC) in the context of teaching Biology. He intends to join a Doctoral Program to investigate the Biology curriculum change process in a private school in the city of São Paulo.


 WalterMota Walter Mota

Walter has interest in the studies of animals in Antiquity.

He has license degree in Biological Sciences and he teachs in K-12 schools of the state of São Paulo. He is following the undergrad studies to acchieve the bachelor degree in Biological Sciences at Institute of Biosciences, USP.

 


Eduardo Crevelario de CarvalhoM.S. Eduardo Crevelário de Carvalho

Eduardo is pursuing a doctorate in Teaching and History of Science and Mathematics at the Federal University of ABC, under the guidance of Prof. Dr. Lucio Campos Costa and is member of the Research Group on Interfaces between History of Science and Scientific Education (GIHCEC), of the UFABC.

He is interested in studying the reproduction ideas of living beings in the 17th and 18th centuries, in particular the theory of spontaneous generation and the controversies derived from these researches. Currently, he has dedicated himself to studying Francesco Redi's conceptions on the theme of generation, as well as the articulation between the process of “development” of research carried out by Redi and the philosophical-scientific context of the time.

He has served as a science professor at the City of São Paulo for 12 years. He currently teaches Science for middle school students at EMEF Julio César de Melo e Sousa-Malba Tahan.

Publications:

CARVALHO, Eduardo Crevelário de. Controvérsias científicas como instrumento para trabalhar a Natureza da Ciência. Pp. 122-145, in: DURBANO, João Paulo Di Monaco. A Natureza da Ciência: Importância, pesquisa e introdução. Curitiba: Prismas, 2015. [Compre aqui]

CARVALHO, Eduardo C.; PRESTES, Maria Elice B. Lazzaro Spallanzani e a geração espontânea: os experimentos e a controvérsia. Revista da Biologia, v. 9, 1-6, 2012. [pdf]

CARVALHO, Eduardo C.; PRESTES, Maria Elice B. Lazzaro Spallanzani diante do debate sobre as teorias de geração dos seres vivos no século XVIII. Boletim de História e Filosofia da Biologia, v. 6, n. 1, 1-7, 2012. [pdf]

CARVALHO, Eduardo Crevelário de. Raízes históricas da ciência no Brasil - RESENHA. Pp. 173-176, in: KREINS, Glória; PAVAN, Crodowaldo; MARCONDES FILHO, Ciro Marcondes. (Orgs.). Divulgação Científica: Olhares. São Paulo: NJR-ECA/USP, 2009.


fabricio M.S. Fabricio Barbosa Bittencourt

 

Fabricio teaches high school biology at a private school of the city of São Paulo, applying research skills and episodes of the history of biology.

 

 

Publications:

 

BITTENCOURT, Fabricio B.; PRESTES, Maria Elice Brzezinski. O tratamento dado à História da Biologia nos livros didáticos brasileiros recomendados pelo PNLEM-2007: análise das contribuições de Gregor Mendel. Pp. 455-470, in: SILVA, Cibelle C.; PRESTES, Maria Elice B. Aprendendo ciência e sobre sua natureza: abordagens históricas e filosóficas. São Carlos: Tipographia, 2013. ISBN 978-85-66568-01-1. [pdf]


MarceloGilge M.S. Marcelo Viktor Gilge       

 

Marcelo is interested in topics in the History of Biology, such as the development of evolutionary ideas and research on human evolution.

Marcelo works professionaly as editor of teaching materials in the area of Natural Sciences.

Publicações:

 

GILGE, Marcelo; PRESTES, Maria Elice B. Ernst Haeckel nas coleções de Biologia aprovadas pelo PNLD 2012 – Ensino Médio. Revista Brasileira de História da Ciência, 7 (2) Dossiê História da Ciência e Ensino: 325-335, 2014. [pdf]


RosaLopesSouza M.S. Rosa Andréa Lopes de Souza  

Rosa has interest in teaching and research practices on the history of biology in the teaching of Science and Biology.

Currently she is pursuing a doctorate at the Faculty of Education at USP, under the guidance of Profa. Dr. Sílvia L. F. Trivelato and is part of GEPEB (Group of Studies and Research in Teaching Biology).

She develops research on the epistemological relationships between nature of science, scientific literacy, teaching by research and teaching of sciences, especially biology.

 

Publicações:

SOUZA, Rosa A. L. de; PRESTES, Maria Elice B. Motivação e emoção no ensino de biologia: análise de sequência didática sobre a viagem de Wallace ao Brasil. Filosofia e História da Biologia, 10 (2): 233-256, 2015. [pdf] 

 


TatianaTavaresSilva

Ph.D. Tatiana Tavares da Silva

Tatiana has interest in applying episodes of the History of Biology to science education and teacher training.

 

 

Publications:

SILVA, Tatiana Tavares da; BERÇOT, Filipe Faria. A distribuição geográfica de plantas e a teoria evolutiva de Charles Darwin. Boletim de História e Filosofia da Biologia, v. 10, n. 2, 6-8, jun. 2016. [pdf]

SILVA, Tatiana Tavares da. O uso de experimentos históricos em sala de aula. Pp. 179-195, in: DURBANO, João Paulo Di Monaco. A natureza da Ciência no Ensino: importância, pesquisa e introdução. Curitiba: Editora Prismas, 2015. [Compre aqui]